• Foto van schrijverKimberley Kuijpers

Citytrip Lecce (Deel 4: Gallipoli)

26 oktober begon onze reis naar Lecce. We vlogen vanaf Rotterdam in 2,5 uur naar Brindisi. Aangezien Lecce geen eigen vliegveld heeft kan je het beste op Brindisi vliegen. Eenmaal aangekomen op het vliegveld hebben wij voor 8 euro per persoon de bus naar Lecce gepakt. In Lecce zijn we gelijk naar ons verblijf Casa Di Anita gelopen en hebben we ingecheckt. Helaas ging dit wat moeizaam omdat de eigenaresse niet echt Engels sprak. Later kwamen we er ook achter dat ze in deze omgeving helemaal geen Engels spreken. Na ingecheckt te zijn konden we ons eindelijk gaan klaarmaken om op pad te gaan. Na het omkleden zijn we dan ook gelijk de oude stad van Lecce in gegaan (wil je meer weten over Lecce lees dan mij vorige blog: Citytrip Lecce deel 1 Lecce ).

Binnen één dag hadden we eigenlijk bijna alles van Lecce al gezien en daarom besloten we die avond naar de toeristen balie te lopen om informatie te vragen over de omgeving. Wij wilde graag naar Otranto en Gallipoli maar helaas gingen er op zondag geen treinen die kant op. Wij vroegen dus of er iets in de buurt was waar we wel op de zondag heen konden met de trein. Het meisje achter de balie gaf aan dat Ostuni een hele leuke optie was en daarom besloten we dag twee naar Ostuni te gaan (wil je meer weten over Ostuni lees dan mijn vorige blog: Citytrip Lecce deel 2 Ostuni). Na Ostuni gezien te hebben besloten wij dag 3 naar Otranto te gaan (wil je meer weten over Otranto lees dan mijn vorige blog: Citytrip Lecce deel 3 Otranto). Na Lecce, Ostuni en Otranto te hebben gezien gingen besloten wij onze laatste dag naar Gallipoli te gaan.

De volgende dag vertrokken wij weer vanuit het treinstation van Lecce maar nu naar Gallipoli. Ongeveer een uur later kwamen we aan op het treinstation van Gallipoli. Hier kwamen we er al snel achter dat we uitstapte midden in de nieuwe stad. Via de leuke winkelstraten liepen wij door naar de oude stad. De oude stad ligt op het schiereiland van Gallipoli.

Vissershaven

Toen we via de winkelstraten naar het oude gedeelte van Gallipoli liepen zijn wij via de kust gaan lopen en kwamen we eigenlijk als eerste langs de vissershaven. Dit was erg leuk om te zien want hier waren vele Italianen aan het werk op hun bootjes. Ze waren zich aan het klaar maken om op pad te gaan. Het was super leuk om de bevolking hun werk te zien doen. Na hier even gekeken te hebben zijn wij via de brug naar het oude gedeelte gelopen. Wij besloten eerst een rondje kust te doen. Buiten een mooi strand was hier helaas niet zoveel te zien. Na helemaal rond te zijn gelopen besloten wij dus de oude binnenstad in te gaan.

De binnenstad

Aangekomen in de oude binnenstad merkte we dat dit stadje weer iets drukker was. Maar ook erg toeristisch. We zagen namelijk in elke straat wel een souvenirwinkeltje. Mijn moeder is hier helemaal weg van dus we zijn natuurlijk alle winkeltjes af gegaan om een leuk cadeautje uit te zoeken om mee naar huis te nemen. Na twee leuke cadeautjes gevonden te hebben zijn we verder gegaan de stad in. Buiten vele souvenirwinkeltjes heeft Gallipoli meer te bieden. Gallipoli is namelijk ook nog erg cultureel.

Cultuur.

In Gallipoli zijn meerder bezienswaardigheden te vinden op dit gebied. De meest bekende zijn natuurlijk het kasteel, de kerken en de kathedraal. Ook heeft Gallipoli net buiten de oude stad en Fontijn en heeft Gallipoli meerdere museums. Wij hadden niet de tijd om alles te bezoeken dus besloten de kerken te gaan bekijken.

Kerken

Net zo als in Lecce, Ostuni en Otranto waren de kerken in Gallipoli ook weer prachtig. Mijn persoonlijke favoriet was de Church of the Sacred Heart of Jesus Gallipoli. De architectuur van deze kerk is echt prachtig. Zeker het bezoeken waard! Buiten deze kerk zou je de volgende kerken nog kunnen bezoeken:

· Cathédrale de Gallipoli

· Church of Saint Mary of Purity

· Chiesa di San Domenico al Rosario

· Church of Saint Francis of Assisi

Dit zijn op de Kathedraal en de Church of the Sacred Heart of Jesus Gallipoli na allemaal kleine kerkjes. Hou je echt van cultuur en kerken dan adviseer ik toch om naar Lecce te gaan die heeft op dat gebied meer te bieden. Na alle kerkjes gezien te hebben besloten wij terug te lopen naar het treinstation en onderweg nog een lekker ijsje te halen aangezien we toch nog op de trein moesten wachten. Helaas ging dat idee niet op want het was siësta tijd en alles was dus dicht. Na 4 dagen in Italië waren we hier nog steeds niet aan gewend haha. We besloten dus in het parkje voor het station nog even lekker in het zonnetje te gaan zitten tot de trein zou komen. Na een halfuurtje van het heerlijke weer genoten te hebben zijn we weer met de trein terug gegaan naar Lecce.

Kort samen gevat was onze laatste dag in Puglia, Italië ook weer erg bevallen. Dag 5 moesten wij helaas vroeg op om de bus naar het vliegveld van Brindisi te pakken. Vanaf daar vlogen wij rond half 11 weer terug naar Nederland.

Onze 5 dagen in Italië zijn echt in één woord fantastisch geweest! We hebben in zo’n korte tijd zoveel moois kunnen zien en hebben ons heel erg vermaakt. Het land is prachtig, de bevolking is super leuk en hartelijk, het eten is er heerlijk en het weer is er 9/10 keer goed! De hak van Italië is dus zeker een aanrader!

Bij terugkomst heb ik gelijk mijn volgende reis naar Italië geboekt. In Maart vertrek ik met mijn nicht naar Catania, Sicilië. Benieuwd naar wat er nog meer op mijn planning staat?