• Foto van schrijverKimberley Kuijpers

Citytrip Lecce (Deel 3: Otranto)

26 oktober begon onze reis naar Lecce. We vlogen vanaf Rotterdam in 2,5 uur naar Brindisi. Aangezien Lecce geen eigen vliegveld heeft kan je het beste op Brindisi vliegen. Eenmaal aangekomen op het vliegveld hebben wij voor 8 euro per persoon de bus naar Lecce gepakt. In Lecce zijn we gelijk naar ons verblijf Casa Di Anita gelopen en hebben we ingecheckt. Helaas ging dit wat moeizaam omdat de eigenaresse niet echt Engels sprak. Later kwamen we er ook achter dat ze in deze omgeving helemaal geen Engels spreken. Na ingecheckt te zijn konden we ons eindelijk gaan klaarmaken om op pad te gaan. Na het omkleden zijn we dan ook gelijk de oude stad van Lecce in gegaan (wil je meer weten over Lecce lees dan mij vorige blog).

Binnen één dag hadden we eigenlijk bijna alles van Lecce al gezien en daarom besloten we die avond naar de toeristen balie te lopen om informatie te vragen over de omgeving. Wij wilde graag naar Otranto en Gallipoli maar helaas gingen er op zondag geen treinen die kant op. Wij vroegen dus of er iets in de buurt was waar we wel op de zondag heen konden met de trein. Het meisje achter de balie gaf aan dat Ostuni een hele leuke optie was en daarom besloten we dag twee naar Ostuni te gaan (wil je meet weten over Ostuni lees dan mijn vorige blog). Na Ostuni gezien te hebben besloten wij dag drie dan wel naar Otranto te gaan.

De volgende dag vertrokken wij weer vanuit het treinstation van Lecce maar deze keer gingen we dan naar het treinstation van Otranto. Ongeveer anderhalf uur later kwamen we aan op het treinstation van Otranto. Hier stonden vele tucktucks ons op te wachten om ons naar het centrum te brengen maar wij besloten om te gaan lopen aangezien de oude stad nog geen kilometer verder was. Aangekomen te zijn in de oude stad merkte we dat dit stadje weer een rustigere plek was want er liepen bijna geen mensen! Wij begrepen dit niet want Otranto is echt een prachtige kustplaats.

Deze kustplaats heeft veel te bieden: cultuur, havens, zee en een klein natuurgebied net iets buiten de stad. Wij begonnen onze dag in de stad zelf.

De oude stad

De stad van Otranto is ook weer een mooie oude stad. Netzo als in Lecce en in Ostuni waren hier weer genoeg leuke straatjes met leuke souvenirwinkeltjes. Buiten de gezellige straatjes viel er ook genoeg te zien aan bezienswaardigheden en als laatste wat je niet wilt missen is het leuke pleintje waar wij op een terrasje lekker wat hebben gedronken. Op dit pleintje (te zien op de foto) heb je een prachtig uitzicht over de azuur blauwe zee. Dus echt een aanrader om even lekker te pauzeren!

De haven

Na de oude binnenstad gezien te hebben zijn wij naar de haven gelopen. Otranto heeft een leuk haventje. Het leukste is om naar het uitkijkpunt op het kasteel te gaan, hier kijk je over de haven en de oude stad uit. Ook kan je via hier makkelijk met een trap naar beneden lopen als je de haven zelf toevallig wilt bezoeken. Na de haven gezien te hebben zijn wij weer met de trap omhoog gegaan om weer in de oude binnenstad uit te komen. Hier pakte wij onze google maps app erbij om naar het volgende punt op onze lijst te kunnen gaan. Er was alleen één probleem de google maps app wilde maar niet werken. Het leek wel of we in de oude binnenstad slecht bereik hadden want zodra we de oude binnenstad een beetje uit liepen kwam de app wel op gang. Na natuurlijk een heel stuk omgelopen te hebben zaten we dan eindelijk op de goede weg naar het volgende punt wat we wilde gaan bezoeken. Het volgende punt was het meer van Otranto genaamd Laghetto Cave di Bauxite.

Laghetto Cave di Bauxite

Laghetto Cave di Bauxite is een meer gelegen in een klein natuur gebied net iets buiten de oude binnenstad. Lopend is het ongeveer twee kilometer. Toen onze google maps app eindelijk begon te werken was het iets verder maar wij besloten toch te gaan lopen en dit was prima te doen met de google maps app bij de hand. We volgende de route en waren zo op onze bestemming aangekomen. Toen we er aan kwamen was het wel even zoeken waar het meer precies was. Wij besloten gewoon de mensen te volgen en uiteindelijk was het maar één weggetje uitlopen voordat we er waren. Toen we aan kwamen en het meer zagen vonden we het heel bijzonder. Het was een super mooi gezicht zoon gat in de natuur. Wij waren ook super blij dat we hier heen gelopen waren. Na het meer gezien te hebben zijn wij weer terug gelopen naar de oude binnenstad.

Na nog een rondje door de oude binnenstad gedaan te hebben zijn wij via de kust terug gelopen richting het station van Otranto. Dit was een leuke route omdat je continue uitzicht had op de prachtige azuur blauwe zee. Wel moet ik erbij vermelden dat dit niet echt stranden waren om een dagje te gaan liggen zonnen maar zeker wel mooi om gezien te hebben. Na het mooie Otranto gezien te hebben zijn wij weer met de trein terug gegaan naar het treinstation van Lecce.

Kort samen gevat was onze derde dag in Puglia, Italie ook weer erg bevallen. De vierde dag en tevens laatste dag zijn wij vanuit het station van Lecce naar Gallipoli gereisd. Benieuwd naar mijn ervaring met Gallipoli? Lees dan mijn volgende een dus laatste blog van deze reeks over Gallipoli.

Wil je meer van mijn reizen bijhouden dat kan op: