top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverKimberley Kuijpers

Citytrip Lecce (Deel 2: Ostuni)

In maart besloten en vriendin en ik samen weer op pad te gaan. Onze reis naar de Portugese stad Porto was zo bevallen dat we bij terugkomst eigenlijk gelijk voor een nieuwe trip wilde gaan kijken. Na een weekje zoeken vond ik een super leuke oude stad in Italië: Palermo. Na een mooie deal gevonden te hebben kreeg ik te horen dat mijn vriendin niet meer mee kon. Ik wilde zelf graag nog weg dus kwam mijn vader met het idee om met mijn moeder te gaan. Helaas gingen de prijzen van Palermo gigantisch omhoog en daarom besloten we iets anders te gaan zoeken.


Ik ben gaan zoeken op “onbekende steden in Italië” en kwam al gauw uit op Lecce. Mijn moeder en ik hebben dit gelijk geboekt en op 26 oktober begon dan ook onze reis naar Lecce. We vlogen vanaf Rotterdam in 2,5 uur naar Brindisi. Aangezien Lecce geen eigen vliegveld heeft kan je het beste op Brindisi vliegen. Eenmaal aangekomen op het vliegveld hebben wij voor 8 euro per persoon de bus naar Lecce gepakt. In Lecce zijn we gelijk naar onze kamer Casa Di Anita gelopen en hebben we ingecheckt. Helaas ging dit wat moeizaam omdat de eigenaresse niet echt Engels sprak. Later kwamen we er ook achter dat ze in deze omgeving helemaal geen Engels spreken. Na ingecheckt te hebben konden we ons eindelijk gaan klaarmaken om op pad te gaan. Na het omkleden zijn we dan ook gelijk de oude stad van Lecce in gegaan (wil je meer weten over Lecce lees dan mij vorige blog).


Binnen één dag hadden we eigenlijk bijna alles van Lecce al gezien en daarom besloten we die avond naar de toeristen balie te lopen om informatie te vragen over de omgeving. Wij wilde graag naar Otranto en Gallipoli maar helaas gingen er op de zondag geen treinen naar die steden. Wij vroegen dus of er iets in de buurt was waar we wel op de zondag heen konden gaan. De dame achter de balie gaf aan dat Ostuni een hele leuke optie was en daarom besloten we dag 2 naar Ostuni te gaan.


Dit oude stadje ligt op een berg en staat bekend als “de witte stad” omdat er veel witte huisje te zien zijn. Wij besloten dan ook om onze route te beginnen bij het uitkijkpunt van Ostuni.


De volgende dag vertrokken wij vanuit het treinstation van Lecce naar Ostuni. Ongeveer een uur later en maar €12 pp (voor een retour) lichter kwamen we aan op het treinstation van Ostuni. Hier pakte wij voor €1 pp de bus naar de stad. Aangekomen te zijn in de stad merkte we al snel dat dit een wat bekender stadje was in Puglia want we zagen hier genoeg toeristen. Later snapte we ook dat er veel toeristen kwamen want het was hier ook echt super mooi.



Het uitkijkpunt van Ostuni

Het uitkijkpunt van Ostuni ligt nog geen kilometer buiten de oude stad en is zeker de moeite waard om even heen te lopen. Wij liepen hier heen en kwamen bij het eerste uitkijkpunt. Toen wij hier aankwamen zagen wij al snel waarom Ostuni “de witte stad” werd genoemd want we hadden een prachtig uitzicht over deze witte huisjes. ( Tip: loop deze straat iets verder uit en vind nog een uitkijkpunt waar je nog meer van de oude stad kunt zien liggen. ) Na wat foto’s hier gemaakt te hebben zijn we doorgelopen naar de oude stad zelf.



Oude stad

In de oude stad werden wij al snel verliefd op alle gezellig straatjes. We begonnen door gewoon één van deze straatjes in te lopen en al snel liepen we door alle straatjes heen zonder een route. Misschien hebben we hierdoor veel meer gelopen maar ik adviseer dit zeker omdat je dan ook onbekende leuke straatjes tegen komt. Ostuni kent namelijk zoveel leuke straatjes dat je er geen één wilt missen. Na zo’n beetje alle straatjes gezien te hebben en wel honderd souvenir winkeltjes binnen gelopen te zijn, zijn we doorgelopen naar een leuk pleintje.













Leuke pleintjes

Ostuni kent twee leuke pleintjes. De eerste (die op de foto te zien is) kom je tegen als je de oude stad binnenloopt. Hier vind je nog een prachtige kathedraal en kan je super gezellig op een terrasje genieten van een drankje en een hapje. ( Tip: loop alle kerken/kathedralen eens in. De binnekanten zijn namelijk gigantisch mooi! Hieronder een voorbeeld van één van de kerken/kathedralen. Helaas weet ik niet meer welke aangezien we ze allemaal in zijn gelopen. Oeps! )



Pleintje nummer twee ligt iets dieper de stad in maar is het zeker waard om te gaan bezoeken. De weg naar dit pleintje is al erg leuk door alle leuke en drukke straatjes waar je doorheen moet lopen om hier te komen. Aangekomen op het pleintje zijn wij eerst de kerk weer binnengelopen en hebben wij even staan kijken bij leuke straatmuzikanten die hier aan het optreden waren. Daarna wilde wij even uitrusten dus zochten wij een terrasje maar zagen als snel een ijssalon waar de keuze dus naar uit ging. Toen we de ijssalon in liepen zag ik al snel een paar hele leuke koppen. Dus dames als je leuke Italiaanse jongens wilt spotten moet je hierheen, haha grapje er lopen er genoeg rond in heel Italië. Na dus even afgeleid te zijn gingen wij ons ijsje bestellen. Mijn moeder koos twee bolletjes en na mijn moeder koos ik ook twee bolletjes en ik merkte al snel dat hij maar bleef scheppen. Toen we wegliepen zei mijn moeder “volgens mij zag hij je wel zitten hij bleef maar naar je lachen en jou ijsje is twee keer zo groot”. Ik was dus niet de enigste die het opviel dat hij maar bleef scheppen. Na heerlijk genoten te hebben van ons ijsje gingen wij verder. We doken nog een paar leuke oude straatjes in die wij nog niet hadden gezien.













Na nu echt wel zoon beetje alles gezien te hebben zijn wij richting de bushalte teruggelopen. Daar besloten wij om niet de bus terug te pakken maar lekker terug te lopen naar het station. Dit was zoon drie kilometer alleen werd het wel eens survival route we moesten vaak over de grote weg dus dit was misschien niet de beste optie. Na heel aangekomen te zijn op het station hebben wij de rechtstreekse trein terug naar Lecce gepakt. In de trein zeiden mijn moeder en ik eigenlijk gelijk hetzelfde tegen elkaar “dit hadden we niet willen missen”. Dit stadje stond niet op onze lijst maar we waren allebei erg blij dat dit ons aangeraden werd want het was echt een prachtige stad.

Kort samen gevat was onze tweede dag ook erg bevallen. De derde dag zijn wij vanuit Lecce naar Otranto gereisd. Benieuwd naar mijn ervaring met Otranto? Lees dan mijn volgende blog: Mijn stedentrip naar Lecce ( Deel 3: Otranto ).


Wil je meer van mijn reizen bijhouden dat kan op:

1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page